Les Ministres des finances du G20 ont approuvé, dans le cadre de leur rencontre avec les Gouverneurs de la Banque Centrale du 13 octobre dernier, la déclaration des membres du Cadre Inclusif relative aux Piliers 1 & 2 du 8 octobre 2021.
Le communiqué de presse du 13 octobre 2021 présente comme point essentiel le paragraphe ci-dessous :
“After the historic agreement reached in July on the key components of the two pillars on the reallocation of profits of multinational enterprises and an effective global minimum tax, we endorse the final political agreement as set out in the Statement on a two-pillar solution to address the tax challenges arising from the digitalisation of the economy and in the Detailed Implementation Plan, released by the OECD/G20 Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) on 8 October. This agreement will establish a more stable and fairer international tax system. We call on the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS to swiftly develop the model rules and multilateral instruments as indicated in and according to the timetable provided in the Detailed Implementation Plan, with a view to ensure that the new rules will come into effect at global level in 2023. We welcome the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) report on Tax and Fiscal Policies after the COVID-19 Crisis. We note the OECD report on Developing Countries and the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS identifying developing countries’ progress made through their participation in the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS and possible areas where domestic resource mobilisation efforts could be further supported. We look forward to further discussing, on a regular basis, the initiatives undertaken to follow up the recommendations included in the report.”
Le rapport OCDE sur la fiscalité du mois d’octobre 2021 adressé aux Ministres du G20 est assez large (158 pages) et il est organisé autour de quatre thèmes dont :
- les Piliers 1 & 2 (présents notamment dans l’introduction : pages 4 et 5
- la déclaration Cadre Inclusif et le plan détaillé de sa mise en œuvre : pages 68 et 71
- les pays en développement : pages 83 à 86
Parmi les autres points abordés dans le rapport, nous retrouvons la politique fiscale et climat, la situation des pays en développement dans le cadre du Cadre Inclusif et le thème de la fiscalité et de la politique fiscale post COVID-19.
Les prochaines étapes :
- 30/31 octobre 2021 : sommet du G20 durant lequel la déclaration du Cadre Inclusif pourrait être entérinée par les chefs d’Etat du G20 (l’agenda définitif du Sommet n’est pas arrêté à ce stade).
- Calendrier à venir :
Target deadlines |
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Pillar One |
Pillar Two |
Early 2022 – text of a multilateral Convention (MLC) and Explanatory Statement to implement Amount A of Pillar One |
November 2021 – Model rules to define scope and mechanics for the GloBE rules |
Early 2022 – Model rules for domestic legislation necessary for the implementation of Pillar One |
November 2021 – Model treaty provision to give effect to the subject to tax rule |
Mid-2022 – high-level signing ceremony for the multilateral Convention |
Mid-2022 – multilateral instrument (MLI) for implementation of the STTR in relevant bilateral treaties |
End 2022 – finalisation of work on Amount B for Pillar One |
End 2022 – Implementation framework to facilitate co-ordinated implementation of the GloBE rules |
2023 Implementation of the Two-Pillar Solution |